مقاله ها

نحوه راه اندازی تاکسی اینترنتی

ردیابی تاکسی پس از رسیدن به مقصد

این روزا کافیه فقط گوشی تلفن خودمان رو برداریم و به اینترنت متصل بشیم تا با انواع و اقسام خدمات آنلاین مثل خرید آنلاین، سفارش غذای آنلاین، مشاوره با پزشک، مشاور معلم و … برخورد کنیم. یکی از این خدمات سفارش تاکسی آنلاین و اینترنتیه که شاید تا چند سال پیش هیچ وقت باورمون نمیشد که به چنین سرعتی رشد کنه و به کارمون بیاد. به حدی که راه اندازی تاکسی اینترنتی حالا به یکی از زمینه هایی تبدیل شده که سرمایه گذاران ترجیح میدن در این حوزه فعالیت و سرمایه گذاری کنند.

راه اندازی تاکسی اینترنتی چه در ایران و چه در جهان تونست مردم رو با سطح جدیدی از خدمات آشنا کنه. خدماتی که خیلی سریع به آسانی با قیمت مناسب و ایمن در دسترس قرار می گیرند. راه اندازی تاکسی اینترنتی در جهان با اوبر شناخته میشه در صورتی که در ایران با اسنپ این خدمت معرفی شد و تونست خیلی سریع با استقبال گسترده ای مواجه بشه و بازار جدیدی رو برای سرمایه گذاری و سودآوری در اختیار داشته باشه.

نحوه راه‌اندازی تاکسی اینترنتی

با وجود اینکه راه اندازی تاکسی اینترنتی کار ساده ای نیست و نیاز به شناسایی فرصت‌ها، تهدیدها و برخورداری از سرمایه و دانش فنی زیادی داره، اما اگه قدم به قدم و با بررسی شرایط و پیش نیازها طی بشه میتونه یه بازار سودآور باشه. تو این مطلب ما قصد داریم تا به بررسی شرایط و مراحل راه اندازی تاکسی اینترنتی و میزان هزینه ای که باید برای آن انجام بدیم، می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

راه اندازی تاکسی اینترنتی مشابه اسنپ

حتما شنیدید که میگن مادر همه ورزش ها دو یا دوندگی است، در این مورد مادر انواع تاکسی اینترنتی را میشه اوبر یا UberCab نام برد که برای اولین بار تو شهر سانفرانسیسکو آمریکا راه اندازی شد و با اتصال به اپلیکیشن‌های گوشی های هوشمند کار خودش رو شروع کرد. این سرویس تاکسی آنلاین تونست تا به عنوان اولین استارتاپ دنیا بزرگترین و گرانترین سهام رو در اختیار داشته باشه. بر اساس این سرویس، رانندگان اوبر با خودروهای شخصی خودشون به حمل مسافران می پردازند و کرایه سفر رو به صورت اتوماتیک از طریق اپلیکیشن اوبر و آنلاین دریافت می‌کنند.

در واقع موفقیت های جهانی و سودآوری بالای این استارتاپ در سراسر جهان بود که باعث شد تا کارآفرینان ایرانی هم به دنبال راه اندازی چنین استارتاپی در ایران بیافتند. حالا به لطف این استارتاپ روزانه حدوداً ۳۰۰۰۰ راننده با استفاده از خودروی خودشون تقریباً ۱۰۰ هزار سفر را در سطح تهران انجام میدن. این استارتاپ علاوه بر اینکه سودآوری بالایی برای سرمایه‌گذاران داشت، تونست تا خیلی از افراد رو وارد بازار کار بکنه.

در کنار این به علت قیمت مناسب و استفاده بهینه از تکنولوژی خیلی از رقبای سنتی خودش رو مثل تاکسیرانی و آژانس ها رو از میدان به در کرد. به طوری که حالا خیلی‌ها به این باور رسیدن که راه اندازی تاکسی اینترنتی مشابه اسنپ میتونه یه سرمایه گذاری خاص،‌ سودآور و مطمئن باشه.

شرایط راه اندازی تاکسی اینترنتی

اما برای راه اندازی تاکسی اینترنتی چه شرایطی باید داشته باشیم و چه زیرساخت هایی رو تهیه کنیم تا بتونیم تو این راه هم بتونیم موفق عمل کنیم و هم دچار ضرر و زیان نشیم؟ در واقع همین حالا خیلیا از خودشون می پرسن که چطوری میتونم یه تاکسی اینترنتی مثل اسنپ یا تپسی راه اندازی کنم؟ این کار با اصطلاح اوبر سازی شناخته میشه؛ چرا که خیلی از شرکت های مطرح و سودآور جهان از این طرح ایده گرفتن و جالبه بدونید که اوبر همین حالا در ۵۸ کشور دنیا فعالیت میکنه و ارزش واقعی آن هم بیش از ۵۰ میلیارد دلار برآورد شده. اوبر، اسنپ و تپسی همگی تونستن تو زمان خیلی کوتاهی به سودآوری بالایی برسند اون هم با یه راهکار مشخص و یکسان.

اما آیا ما هم میتونیم یه سرویس مشابه تاکسی اینترنتی راه اندازی کنیم؟جواب این سوال بله است. راه اندازی تاکسی اینترنتی امکان پذیره اما کار ساده ای نیست و باید با برنامه و دانش کامل جلو رفت. یکی از نکات مهمی که باید بدونید اینه که لازم نیست تا همیشه پیشگام باشیم. اولین بودن و پیشگام بودن سخت ترین کار ممکنه؛ چون که باید برای همه چیز به عنوان اولین بار فکر و برنامه بریزیم. در صورتی که پیشرو بودند و در جایگاه بعدی قرار داشتن، هم استرس پیشگام بودن رو نداره و هم باعث میشه که بتونیم از اشتباهات اون‌ها درس بگیریم. 

پس مهم نیست که کی شروع به راه اندازی تاکسی اینترنتی کنیم مهم‌ترین کار اینکه با دقت با توجه به رقبا شروع کنیم، مهم درس گرفتن از تجربیات رقیبانمون است. حالا قراره با هم بررسی کنیم و ببینیم که برای شروع به کار و راه اندازی تاکسی اینترنتی چه پیش نیازهایی لازمه و چه شرایطی باید مهیا باشه؟

۱) تامین تجهیزات فنی

اولین پیش‌شرط راه اندازی تاکسی اینترنتی تامین تجهیزات فنی برای نیروهای متخصصه. به زبان خیلی ساده تر راه اندازی تاکسی اینترنتی نیاز به وب سایت و اپلیکیشن داره که خب این دوتا به خودی خود ایجاد نمیشن و باید یه تیم متخصص در این زمینه کار کنه تا بتونه هم یه وبسایت عالی و همین یه اپلیکیشن خوب طراحی کنه.

مسلما این کار دست خالی انجام نمی شه و تیم متخصص باید تجهیزات مختلف کامپیوتری داشته باشند تا بتونن به سرعت وب سایت و اپلیکیشن رو آماده کنند و برای پشتیبانی از اون مثل شناسایی و رفع نقص‌های احتمالی سیستم، بررسی راننده‌ها، بازاریابی اینترنتی و آنلاین و … آماده باشن. این بخش به سرمایه گذاران بستگی داره، هر چقدر که سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شده باشه، ابزارهای بیشتری فراهمه و باعث میشه تا تیم متخصصین بتونن با نهایت ظرفیت خودشون عمل کنند و همه کارها با سرعت بیشتری انجام بگیره.

۲) ایجاد تیم فنی متخصص

همون طور که گفتیم، برای راه اندازی تاکسی آنلاین یک تیم متخصص فنی نیازه و تیم فنی متخصصان فقط شامل برنامه نویس‌ها و طراحان سایت نمیشه، بلکه باید کارشناسان مختلفی مثل حقوق دانان، اقتصاددانان، بازاریابان، متخصصان روابط عمومی، کارشناس نیروی انسانی و … کنار هم جمع بشن تا بتونن هم در زمان کوتاه تر و هم با دقت بیشتری تاکسی اینترنتی رو راه اندازی و شکل بدن. از کارهایی که تیم فنی متخصص و حرفه ای باید انجام بدن، میشه به برندسازی ایجاد یک تصویر درست از برند بازاریابی سنجش بازار تبلیغات و … اشاره کرد.

ایجاد تیم فنی متخصصدقت کنید که تیم فنی طراحی اپلیکیشن بهتره که در زمینه نرم افزارهای تاکسی اینترنتی و با پایه لوکیشن، نمونه کار داشته باشند و به عنوان تازه کار شروع به کار نکرده باشند. چون که نمونه اولیه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی میتونه باگ‌های زیادی داشته باشه که در صورت باتجربه بودن گروه فنی تعداد میزان این باگ ها به حداقل می رسه و اعتبار شما نزد مشتریان خدشه دار نمیشه. همچنین بهتره که اپلیکیشن های تاکسی اینترنتی که توسط این تیم قبل تر برای مشتریان دیگه‌شون طراحی شده رو نصب و بررسی کنید.

حتی با مشتریان اونا تماس بگیرید و بررسی کنید که آیا از تیم فنی و پشتیبانی این نرم افزار تاکسی اینترنتی راضی هستند یا نه. این نکته رو هم هیچوقت یادتون نره که همیشه یه متخصص نرم افزار رو با خودتون به جلسات مذاکره با تیم فنی ببرید.

۳) تامین تیم اجرایی

مهمترین فعالیت در راه اندازی تاکسی اینترنتی تامین تیم اجرایی هستش. تیم اجرایی چیه و چی کار میکنه؟ تیم اجرایی به مجموعه ای گفته میشه که با سیستم حمل و نقل آشنا باشه و بدونه که راننده ها، مسافرا و صنف تاکسی‌رانی چه مشکلات و چه نیازهایی دارن تا بتونه پاسخ درستی بهشون بده. تو این استارت اپ هم راننده ها و هم مسافرا نقش مشتری رو برای کمپانی دارن و هر کدوم هم نیازها و خواسته هایی دارن که اگه برآورده نشه، رقبا جذبشون می‌کنن.

این روزا آدم های زیادی رو می‌بینیم که با وجود تحصیلات عالی و مرتبط با مدیریت از دانشگاه های معتبر در زمینه کسب و کار با مشکل برخورد می‌کنن و بعد یه مدت تسلیم میشن یا شکست می‌خورن. در صورتی که در مقابل هستند کسانی که تحصیلات مدیریتی ندارن اما تو همون کسب و کار خیلی عالی عمل می‌کنن؛ تفاوت این دوتا در واقع شناخت اون‌ها از بازار هدف هستش.

بازار هدف راننده ها و مسافرا به شمار میرن. حالا من به عنوان یه تاکسی اینترنت چه راننده‌هایی داشته باشم تا بتونم توجه جامعه و مسافرا رو جذب کنم؟ چه کار کنم تا مسافرا راننده‌های سیستم من رو به سامانه‌های موجود مشابه ترجیح بدن؟ این کار توسط‌‌ تیم اجرایی و به مرور زمان انجام میشه تا بتونید برند خودتون رو گسترش بدید.

۴) طراحی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی

همون طور که از عنوان راه اندازی تاکسی اینترنتی میشه فهمید این سیستم آنلاینه و مشتری برای ارتباط با شما باید اپلیکیشن‌تون رو نصب کنه. پس یعنی اولین دیدار شما با مشتری تو اپلیکیشن رخ میده که خود این تاثیر خیلی زیادی در جذب مشتری داره. اگر اپلیکیشن کند باشه، مشکل داشته باشه یا به هر نحوی نتونه نیاز مشتری رو پاسخ بده، احتمال اینکه مشتری دوباره برگرده و از خدمات شما استفاده کنه، خیلی کمه. پس یکی از مهمترین پیش شرط‌های راه اندازی تاکسی اینترنتی، طراحی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی حرفه ای جامع به شمار میره.

موفقیت کار شما در گام اول به طراحی اپلیکیشن حرفه‌ای و در گام بعدی به ارائه خدماتی جامع و منحصر به فرد از رقیبان‌تون بستگی داره. اپلیکیشن تاکسی اینترنتی باید از رابط کاربری حرفه‌ای برخوردار باشه، به طوری که استفاده از اون ساده باشه، راننده ها و مسافران رو گیج نکنه و نیاز به دانش و تخصص خاصی نداشته باشه. اما طراحی و ساخت اپلیکیشن تاکسی آنلاین باید چطور باشه؟ در ادامه با هم برخی از ویژگی‌های اپلیکیشن های تاکسی آنلاین که لازم و ضروری هستند رو بررسی می کنیم.

گرافیک و ظاهر اپلیکیشن خیلی مهمه و تو استفاده مسافرا و راننده‌ها و مدیران و کارفرمایان تاثیرگذاره. در کنار اون تجهیزات و ابزارهای لازم هم خیلی مهم هستن به این صورت که مدیران بتونن با توجه به نوع خدمات، کیلومتر، ترافیک، شهر و منطقه و نرخ افزایش قیمت‌ها، نحوه محاسبه کرایه قیمت تاکسی را تغییر بدن و برای ساعات مختلف در شبانه روز درصد کاهش یا افزایش کرایه تعیین کنن.

طراحی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی یکی از بخش‌های مهم اپلیکیشن تاکسی آنلاین، سیستم تعیین نقش‌های سازمانی هستش که در دسترس مدیریت و کارفرما قرار می‌گیره و بهش این اجازه رو میده تا کل چارت سازمانی رو تعیین و نقش هر کس رو مشخص کنه و دسترسی های لازم رو بهشون بده. مثلا در صورت ارتقا، جایگاه فرد تغییر و امکانات جدیدی بهش اعطا میشه. در کنار این، کارفرما باید بتونه از طریق پورتال مدیریت، اپلیکیشن و پورتال رو روی نقشه تنظیم کنه و لازم نباشه تا درمورد تحریم ها و محدودیت های اکانت های گوگل نگران باشه.

۵) مجوز راه‌اندازی تاکسی اینترنتی

یکی دیگه از مسائل و مواردی که در راه اندازی تاکسی اینترنتی باید به آن توجه داشته باشیم دریافت مجوزهای لازم هستش این روزا به علت گسترش تاکسی های اینترنتی و فعالیت های بالای آن ها لازم تا حتما مجوز تاسیس و راه اندازی تاکسی اینترنتی گرفته بشه چونکه مردم از این نوع تاکسی ها و برنامه های مسافربری وابسته به آنها استقبال زیادی می کنند و جان و مال اونا باید به خوبی حفظ بشه.

از این رو اگه تصمیم به راه اندازی تاکسی اینترنتی دارید، قبل از هر چیزی باید یه مجوز از بانک مرکزی داشته باشید و نماد اعتماد الکترونیکی هم بگیرید. این دو عامل به شما این اجازه رو میدن تا بتونید به صورت قانونی در حوزه فضای مجازی فعالیت کنید. اما اگه تصمیم دارید تا کسب وکار خودتون رو گسترش بدین و تو حوزه های دیگه‌ای هم وارد بشین، ابتدا باید مجوز صنفی مربوط با خودتون رو از اتحادیه اصناف دریافت کنید و بعد هم نماد اعتماد بگیرید.

اگه نماد اعتماد داشته باشید و اتحادیه مرتبط هم هیچ شکایتی در خصوص فعالیت شما نداشته باشه، می‌تونید خیلی راحت اقدام به راه ‌اندازی تاکسی اینترنتی خودتون کنید و تو فضای مجازی فعالیت داشته باشید. دقت کنید که شاید این پیش نیازها و شرایط راه اندازی تاکسی اینترنتی کمی سخت و وقتگیر به نظر برسن، اما امکان پذیر هستند و با کمی تلاش و برون سپاری انجام میشن. در واقع لازم نیست تا همه این کارها رو خودتون به تنهایی انجام بدین، بلکه با برون سپاری بعضی از این مراحل کار می‌تونید روال راه اندازی سیستم رو خیلی سریع تر کنید و به هدفتون برسید.

بهترین راهکار، استفاده از افراد متخصص خارج از تیم برای دسترسی به بهترین محصول و نتیجه مطلوب هستش. شما همچنین می‌تونید برای ساخت و طراحی فروشگاه اینترنتی مورد علاقه خودتون با تیم ما در تحارت نوین مشورت و بهترین خدمات و امکانات رو در اختیار داشته باشید.

ویژگی‌های بهترین تاکسی اینترنتی

در ابتدا راه اندازی تاکسی اینترنتی این نکته رو در نظر داشته باشید که مشتری‌ها چه چیزی از شما می‌خوان؟ خودتونو جای اونا بزارین، چرا از خدمات شما استفاد کنن؟ چرا از خدمات رقبای معروفتر و محبوب تر شما استفاده نکنن؟ چه ویژگی هایی موجب تمایز شما از اونا شده؟ همین حالا و همین ثانیه سامانه های مختلفی با ارائه خدمات تاکسی آنلاین در کشور مشغول به فعالیت هستند اما فقط تعداد خیلی کمی از اونا تونستن به عنوان بهترین شناخته بشن و یکی دوتا اسم خاص به ذهن شما می‌رسه.

این قابلیت به خاطر داشتن بعضی امکانات و فاکتورهای خاصی هستش که مشتری رو جذب و اونو حفظ می‌کنه. از این فاکتورها میشه به مواردی مثل جذاب و راحت بودن تجربه کاربری از اپلیکیشن، زیاد بودن تعداد کاربران مسافر و کاربران راننده، دسترسی آسان و سریع به تاکسی ها، ارائه سرویس های مختلف تاکسی، قیمت های مناسب برای مسیرهای دور، ارائه گزینه ها و امکانات مختلف در طول سفر مثل امکان توقف در مسیر، خدمت رسانی به تمام اقشار جامعه از جمله افراد معلول، پشتیبانی قوی سامانه، تعیین چندین مقصد، ایمن بودن سفرها و آفرها و تخفیفات مناسبتی و… اشاره کرد.

مراحل راه اندازی تاکسی اینترنتی

برای راه اندازی تاکسی اینترنتی باید مراحل مختلفی رو با دقت، حساب شده و برنامه ریزی شده طی کنیم تا در نهایت بتونیم به نتیجه دلخواه برسیم و تاکسی اینترنتی خودمون رو ایجاد و کسب درآمد کنیم. این مراحل عبارتند از:

مرحله اول: بررسی نیازهای بازار

همیشه بین دو رقیب قدرتمند در هر کسب و کار، اونی موفق‌تر عمل میکنه که از بازار شناخت کافی رو داره و با نیازهای مشتریان و زنجیره تامین آشناست و همیشه تغییرات بازار رو بررسی میکنه. سپس اطلاعات جدید رو دسته بندی و بر اساس اون عمل میکنه. بررسی نیازهای بازار در واقع بررسی نیازهای مشتریان. هیچ وقت ثابت نیست و متغیره مخصوصاً در یک کسب و کار اینترنتی که وابسته به تکنولوژیه و روز به روز پیشرفت‌های مختلفی را تجربه میکنه، هیچ وقت نمیشه گفت که به طور کامل نیازهای بازار رو شناختیم و بهشون پاسخ درست داده‌یم.

در بررسی بازار ابتدا باید ببینید که مشتریان و مخاطبان شما کدام دسته از جامعه هستند و بعد رفتارهای آنها رو در رابطه با نوع خدمات خودتون که این جا حمل و نقله بررسی کنید. در کنار اون لازمه تا از رقبا خودتون در سطح منطقه، شهر و کشور هم غافل نشید. رفتارهای اونا رو تحلیل و نقاط ضعف و قوت‌شون رو تشخیص بدید. در واقع میزان تقاضا برای این خدمت و میزان عرضه اون در بازار رو بررسی کنید؛ چون که در شهرها و مناطق و حتی محله های مختلف تقاضا متفاوته.

شاید راه اندازی تاکسی اینترنتی در یک منطقه خیلی خوب سریع و موفق پیش بره اما راه اندازی همین کسب و کار در یک منطقه دیگه ممکنه با شکست مواجه بشه. چون بعضی از کارها فقط تو منطقه و جای خاصی به کار می‌رن. مثلا فروش و توزیع ماشین های برقی به صورت اینترنتی تو کشورهای اروپایی و آمریکایی که پیش نیازهای کاملی داره ایده مناسبیه در صورتی که خرید این نوع ماشین ها تو ایران که جایگاه شارژ این ماشین ها وجود نداره و یا خدمات و نمایندگی های پس از فروشی موجود نیست، اصلا به صرفه نیست و شاید حتی هزینه مشتریان رو بالاتر ببره.

به همین دلیل اگه برای اولین بار تصمیم دارین تا وارد بازار کسب و کارهای اینترنتی بشید و اقدام به راه اندازی تاکسی اینترنتی، پیک موتوری اینترنتی یا حمل بار کنید، در ابتدا باید میزان کشش و جذابیت بازار رو برای تو این زمینه ها مورد بررسی قرار بدید. در این مرحله با مطرح کردن بعضی از سوالات می تونید به درک درست تری از بازار و مشتریان‌تون دست پیدا کنید از این سوالات میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • شروع ارائه خدمات ابتدا در کدام مناطق و شهرها باشه؟
  • بهترین قیمت رقابتی برای سفرهای درون شهری چقدره و با چه فرمولی محاسبه میشه؟
  • برای جلب رضایت حداکثری مسافران و رانندگان چه کارهایی بکنیم؟
  • فرهنگ غالب ناحیه‌ی مورد نظرمون برای راه اندازی تاکسی اینترنتی چطوریه؟
  • هر مشتری در طول روز چند سفر انجام می‌ده؟
  • کاربران تاکسی اینترنتی اغلب چه نقاطی رو ضعف و چه نقاطی رو قوت تاکید می‌کنند؟
  • هزینه تمام شده خدمات برای تاکسی اینترنتی چقدره؟
  • آیا مردم از خدمات تاکسی‌های اینترنتی حال حاضر راضی هستند؟
  • چند درصد از سفرها در دست رقباست و چند درصد به طور قدیمی توسط آژانس‌ها انجام میشه؟
  • راننده‌ها چند درصد کمیسیون به شرکت‌های رقیب می‌دن؟
  • اپلیکیشن تاکسی آنلاین رقبا چه امکاناتی داره؟ آیا لازمه تا ما هم این امکانات رو به نرم افزار تاکسی اینترنتی خودمون اضافه کنیم؟
  • چند درصد مردم این ناحیه به اینترنت دسترسی دارند؟
  • حاشیه سود مناسب برای خدمات چقدر باشه؟
  • رقبا چه پاداش‌هایی رو به مسافران بخاطر استفاده از اپلیکیشن تاکسی اینترنتی خودشون، میدن؟
  • هزینه هر سفر در برنامه تاکسی اینترنتی رقبا چقدره؟
  • کاربران تو صفحات اجتماعی، اینستاگرام و اپ استورهای مختلف مثل مایکت، کافه بازار و سیب اپ درباره رقبا چی میگن؟
  • در شهر یا استان مورد نظر من، چند شرکت تاکسی اینترنتی مشغول به کارن؟

مرحله دوم: تولید اپلیکیشن

بعد از سنجش و بررسی بازار مشخص کردن مشخصات مشتریان و امکانات مورد نیاز پاسخ دهی به نیازهای آنها، نوبتی هم باشه نوبت اینه که شروع به طراحی و ساخت اپلیکیشن تاکسی اینترنتی کنیم و نسخه اولیه آن را بسازیم. با توجه به میزان تخصص و توانایی تیم فنی و آماده بودن شرایط و زیرساخت‌های لازم این مرحله میتونه در طی چند هفته یا حتی چند ماه انجام بشه.

با توجه به این که اصلی ترین ویژگی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی تعیین موقعیت مکانی بر روی نقشه‌ست، پس باید تیم فنی و متخصص ما این توانایی رو داشته باشه تا بتونه با اتصال نقشه گوگل و طراحی اپلیکیشن این کار رو به نحوی انجام بده که کاربران در زمان استفاده با خطا مواجه نشن و خیلی سریع بتونن مکان مورد نظرشون رو روی نقش انتخاب کنند. اگه اپلیکیشن از لحاظ ویژگی‌هایی مثل ظاهر، کارکرد، پشتیبانی و ‌… مناسب نباشه و ایراد داشته باشه، میتونه تاثیر نامناسبی در ذهن مشتری ایجاد کنه و اون رو از استفاده از خدمات ما دل زده کنه به طوری که برای جذب دوباره‌ی مشتری باید هزینه خیلی بیشتری رو نسبت به قبل صرف کنیم.

کیفیت محصول یا اپلیکیشن تاکسی اینترنتی اهمیت خیلی زیادی داره و به همین جهت اعضای تیم فنی هم باید با دقت زیادی انتخاب بشن. در صورتی که خودتون توانایی مهارت سنجی افراد را ندارید و استخدام یک تیم براتون سخته، بهتره تا این کار رو به شرکت‌های کامپیوتری بسپارید. شرکت های کامپیوتری این کارو انجام میدن و پشتیبانی فنی اپلیکیشن شما رو به عهده می گیرند و می‌تونن خیلی سریع تر و با دقت بیشتری طراحی اپلیکیشن شما رو انجام بدن. در این شرایط شما هم می‌تونید روی کارهای بسیار مهم تری مثل مدیریت اپلیکیشن، آماده سازی پیش نیاز ها و بازاریابی بپردازید.

مرحله سوم: تست اپلیکیشن

بعد از ساخت و طراحی اپلیکیشن تاکسی اینترنتی، به دقت اونو تست و بررسی کنید و سعی کنید تا همه‌ی اشکالات موجود در اون رو شناسایی و آن‌ها را با تیم فنی در میان بذارید تا برطرف بشه. توجه داشته باشید که این مرحله مهم‌ترین مرحله راه اندازی تاکسی اینترنتی هستش چون نخستین جاییه که مشتری شما رو می بینه و حتی ممکنه بعضی چیزها رو تو مرحله بررسی و تحقیقات بازار نسنجیده باشید و بهشون توجه نکرده باشید که در این مرحله این موارد براتون شفاف‌تر و واضح‌تر میشن. دقت کنید که شما قابلیت اینو دارید تا با تصمیم‌گیری‌های درست اپلیکیشن رو تو یه مسیر مناسب قرار بدین.

 

مرحله چهارم: جذب رانندگان

تو این مرحله وقتشه که دیگه کم کم از فاز تئوری وارد فاز عملی بشین و کارتونو سریع شروع کنین. به همین دلیل اول از همه باید یه اطلاع رسانی گسترده‌ انجام بدین و با ارائه پیشنهادهای جذاب و قانع کننده رانندگان رو به پیوستن به نرم افزار تاکسی اینترنتی تشویق کنید. اما قبل از هر چیزی اول باید بتونید به این سوال پاسخ بدید که چرا راننده‌ها بهتره شما رو انتخاب کنند و وارد تیم رقیباتون نشن؟ اینجا نحوه بازاریابی و انگیزه‌ دادن شماست که تاثیر زیادی داره.

مرحله چهارم: جذب رانندگانتنها در شرایطی موفق میشید که با دغدغه‌های فعالان بازار آشنا باشید و برای نیازهای آن‌ها پاسخ مناسب داشته باشید. در این زمان داشتن یه تیم فنی متخصص، با پشتکار و باتجربه بالاست که کمکم میکنه تا خیلی سریع‌تر به نتایج دلخواه‌تون برسید.

مرحله پنجم: ارائه اپلیکیشن و بازاریابی

در آخرین مرحله لازمه که از اپلیکیشن تاکسی اینترنتی خودتون رونمایی کنین و با همه ابزارهای بازاریابی که در دست دارین، حضور خودتون رو به عنوان یه رقیب جدید به گوش رقباتون برسونید. دقت کنید که همه تمرکزتون رو روی جذب حداکثری مخاطب بذارید تا تعداد نصب اپلیکیشن‌تون بالا بره. هر چی که این تعداد بیشتر باشه، نشون دهنده بازاریابی قوی و شناخته بودن شما در بین مردمه.

در کنار بازاریابی برای اپلیکیشن باید کاری کنید تا کاربران بالقوه شما به کاربرانی بالفعل تبدیل بشن و از اپلیکیشن استفاده کنند به طوری که سفرهای شما افزایش پیدا کنه. افزایش مخاطبان و مشتریان در ابتدای کار با دادن انواع کد تخفیف یا قیمت‌های رقابتی امکان پذیره. تبلیغات رو هم دست کم نگیرید چه به صورت آنلاین و چه آفلاین و به صورت همزمان باید اجرا بشن.

برای موفقیت در این مسیر و جذب باید یه استراتژی مشخص داشته باشین، کانال ها و کسب و کارهایی در حوزه کاری خودتون رو پیدا و برای تبلیغات به اون‌ها مراجعه کنید. بازاریابی بستگی به موقعیت و سلیقه و خواست شما داره و می‌تونه از حضور در شبکه های اجتماعی و تبلیغ در پیام رسان ها، زدن بنر در معابر شهری تا پخش تراکت و … رو شامل بشه. مقاله نحوه بازاریابی اینترنتی برای رستوران، تا حد زیادی شما رو در این راه راهنمایی می‌کنه.

مشکلات راه اندازی تاکسی اینترنتی

در حال حاضر در کنار اسنپ، تاکسی‌های اینترنتی دیگه ای هم مثل تپسی و کارپینو فعال شده‌اند که در کنار رقابت با هم باید با مشکلاتی مشابه هم دست و پنجه نرم کنن. یکی از این مشکلات رقبای سنتی اونا یعنی تاکسی رانی ها و آژانس ها هستند که ساکت ننشتن و از وقتی که کسب و کار خوشون رو تو خطر نابودی دیدن، همه تلاششون رو می‌کنن تا هر طور که شده در مقابل اسنپ بایستن و مشتریای خودشون رو از دست ندهند.

ب همین علت راه اندازی تاکسی اینترنتی همین حالا با این بازار گسترده باز هم با چالش های زیادی روبروست. یه تاکسی‌اینترنتی برای دوام تو این بازار باید بتونه علاوه بر جذب سرمایه، خدماتی رو ارائه کنه که نسبت به رقبا متمایز و برتر دیده بشه و جایگاه خاص خودشو داشته باشه. راه اندازی تاکسی اینترنتی کار ساده‌ای نیست و به تخصص نیاز داره اما به این معنی نیست که برای ورود به این بازار دیر شده.

با توجه به اینکه راه اندازی تاکسی اینترنتی بازار گسترده و حاشیه سود خوبی داره، یه سرمایه گذاری خیلی جذاب شناخته میشه و لازمه تا قبل از وارد شدن بهش دانش لازم رو کسب و با آگاهی کافی وارد بشین. در مراحل راه اندازی تاکسی اینترنتی بهتره تا از خدمات شرکت‌های باتجربه ای که تجربه اجرای پروژه‌های مشابه رو دارند، استفاده کنید تا هم سریع‌تر به نتیجه برسید و هم ریسک کارتون کم بشه.

چطوری در راه اندازی تاکسی اینترنتی موفق باشیم؟

بعضی از کارها می‌تونن حضور شما رو تو بازار قطعی و جایگاهتون رو محکم کنن، یکی از این کارها مطالعه رفتار مصرف کننده و علم رفتار مصرف کننده‌ست. همیشه تو بازارهای رقابتی مثل تاکسی اینترنتی نقطه قوت، جذب اکثری مشتری و کسب رضایت اونه. به همین دلیل شما باید سعی کنید تا اپلیکیشن تاکسی آنلاین‌تون مثل اپلیکیشن هایی مثل اسنپ، تپسی و کارپینو توسط کاربرای زیادی روی گوشی‌هاشون نصب بشه و اونا تصمیم بگیرند از خدمات شما استفاده کنن.

اصلی‌ترین مصرف کنندگان تاکسی آنلاین، جوانان علاقه مند به تکنولوژی هستند و این سرویس هنوز آن چنان که باید بین اقشار میانسال جامعه جا نیافتاده. به همین دلیل تبلیغات و معرفی محصول شما باید در محل هایی که جوانان در اون حضور بیشتری دارند، مثل شبکه های اجتماعی انجام بشه تا بتونه توجه و اعتماد اونا رو جلب کنه. در جلب توجه مخاطب عواملی مثل برخورد محترمانه با مشتریان، امکان مشاهده مسیرحرکت خودرو در مسیر، تخفیفات مناسب، سرعت دسترسی به اپلیکیشن و سادگی آن اشاره کرد.

علاوه بر این هر چه که امکانات مورد نیاز رانندگان بیشتر در اختیارشون قرار بگیره، انگیزه اونا هم برای کار و تلاش بیشتر میشه و درنهایت به افزایش رضایت مشتریان کمک می‌کنه. اصلی‌ترین هدف شما باید وفاداری سازی مشتری باشه. با این که این کار سخت و دشوار و هزینه‌بره اما سودآوری بیشتری رو به دنبال داره. بهترین راه‌حل هم مطالعه رفتار مصرف کننده در طی زمان و نسبت به خدمات مورد نظر هست. برای دریافت مشاوره رایگان و اختصاصی با تیم تجارت نوین در رابطه با ساخت و طراحی اپلیکیشن خدماتی همچون باربری، تاکسی، رستوران و… تماس بگیرید.

علت محبوبیت بالای تاکسی اینترنتی

اگه هدفتون راه اندازی تاکسی اینترنتی هستش، مطمئنا می‌دانید که راه دشوار و رقبای قدری دارید اما شرط موفقیت شما تسلط به بازار و شناسایی نیازهای کاربران‌تون هست. اگه می‌خواهید موفق بشید باید مطالعه دقیقی روی بازار هدف انجام بدید و رفتار مصرف کننده را جدی بگیرید تا بتونید سریع و دقیق رفتار مشتری را حدس بزنید و با توجه به این پیش بینی ها، یه برنامه برای جلب حداکثری رضایت مشتریان اجرا کنید. یکی از راه‌های شناسایی این رفتارها، شناخت علت محبوبیت بالای تاکسی اینترنتی بین مشتریانه. چرا مسافران تاکسی اینترنتی رو ترجیح می‌دن؟ چه مزایا و منفعتی براشون داره؟

▪ دسترسی سریع و آسان

این روزا خیلی از ما ساعت های خیلی طولانی رو با گوشی موبایل خودمون می‌گذرونیم. حالا چه برای کار، تفریح، درس و … . به همین دلیل نزدیک ترین و در دسترس ترین ابزار برای ما برای ارتباط با دنیای اطراف‌مون همین تلفن همراهه. به همین دلیله که اپلیکیشن های خدماتی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها بین مردم هستند چون خیلی سریع به خدمات دلخواهشون دسترسی پیدا می‌کنن.

این نکته تو راه اندازی تاکسی اینترنتی هم خیلی مهمه و مشتریان می‌تونن از هر جا و در هر زمانی درخواست تاکسی رو ارسال کنن. گستردگی و تعداد کافی رانندگان در شهرهای بزرگ و کوچک هم نکته مهمیه که می‌تونه خیلی سریع‌تر این خدمت رو ارائه بده.

 

▪ پایین و به‌صرفه بودن قیمت خدمات

کاربران اپلیکیشن های تاکسی اینترنتی کافیه تا تعرفه خدمات حمل و نقل این برنامه ها رو با تعرفه های آژانس های تاکسیرانی مقایسه کنن، خیلی سریع متوجه می‌شن که نرخ تعرفه های اپلیکیشن های تاکسی کمتر و به صرفه‌تره. یکی از علت‌های این تعرفه پایین، به این دلیله که این اپلیکیشن ها موظف به پرداخت مالیات نیستند و به همین دلیل همه‌ی خدمات با تعرفه‌ و قیمتی مناسب در اختیار مسافران قرار می‌گیره.

 

▪ مسیریابی و آدرس دهی دقیق

پایه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی بر مبنای مسیریابی و موقعیت سنجی هستش. کاربران می‌تونن در این برنامه از نرم افزارهای مسیریاب ماهواره ای، آدرس ها و مسیر رو پیدا کنن و ساده و دقیق مسیر حمل و نقل مسافرین رو مشاهده کنن. این عامل باعث میشه تا رانندگانی هم که با مسیرها چندان آشنایی ندارن، بتونن در این اپلیکیشن ها به خدمت گرفته و فعالیت کنند. علاوه بر این مسافران با استفاده از سیستم GPS می‌تونن مسیر رو با آرامش خاطر و بسیار دقیق از روی نقشه طی کنن و اسم و آدرس کوچه ها و خیابان‌های شهر و تمام نقاط دیگر شهر و خارج از شهر رو آموزش ببینن.

 

▪ ردیابی تاکسی اینترنتی پس از رسیدن به مقصد

به علت استفاده از سیستم های تشخیص موقعیت مکانی، کاربران می‌تونن در حین استفاده به خوبی موقعیت خودشون رو روی نقشه ببینن و از مسیر مطمئن باشن. حالا تصور کنید که بعد از استفاده از تاکسی یکی از وسایل مهم و قیمتی خودتون رو گم کرده باشید، تو این موقعیت می‌تونید خیلی ساده با استفاده از سیستم موقعیت یاب به راحتی اون رو پیدا کنید؛ چون این سیستم با دنبال کردن نقشه مثل یه ردیاب عمل می‌کنه و با کمک آن دیگه هیچ وسیله‌ای در این خودروها گم نمی‌شن.

ردیابی تاکسی پس از رسیدن به مقصد

▪ مشخص بودن هزینه سفر قبل از سفارش

قبل از سفارش کاربران می‌تونن مسیر مورد نظرشون رو مشخص و هزینه اون رو قبل از سفارش مشاهده کنن و در صورت نیاز و دلخواه سفارش بدن. این هزینه با توجه به میزان مسیر، دسترسی رانندگان و ساعات مختلف شبانه‌روز تغییر می‌کنه.

اگه به دنبال ایجاد فروشگاه آنلاین لباس مخصوص خودتون هستید، مقاله آموزش فروش اینترنتی لباس رو از دست ندید. نکات

 

▪ بررسی رانندگان و عملکرد آن‌ها

یکی از ویژگی های اصلی که مسافران رو ترغیب به استفاده از تاکسی اینترنتی می‌کنه، امکان امتیازدهی به رانندگان و ارائه نظرات و پیشنهادات هستش. چرا که مشخصات راننده، شماره خودرو، شماره موبایل همه‌ی مسیرهای طی شده اون در نقشه سیستم موقعیت یاب ثبت میشه و در صورتی که هر نوع تخلفی مثل سرقت، گرفتن وجه اضافی و… از راننده رخ بده، راننده توبیخ و امتیازش باطل میشه.

 

▪ رزرو تاکسی برای ساعت و روز دلخواه

با استفاده از امکان ثبت سفارش از طریق شماره سه یا چهاررقمی، افراد می‌تونن در هر ساعت از شبانه روز مقصدهای دوم، سوم و … خودشون رو مشخص و تاکسی رزرو کنند تا دیگه معطل نداشته باشن.

 

▪ پشتیبانی۲۴ ساعته از طریق پیامک و تماس تلفنی

یکی دیگه از ویژگی هایی که افراد رو ترغیب به استفاده از تاکسی اینترنتی می‌کنه، پشتیبانی۲۴ ساعته این سرویس هاست که آماده‌ست تا سوالات و نظرات کاربران رو دریافت کنه و مشکلات پیش آمده رو رفع کنه. کاربران و رانندگان می‌تونن در هر زمانی به این پشتیبانی به صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن یا از طریق پیامک و تماس تلفنی دسترسی داشته باشن.

تجهیزات اولیه و هزینه راه اندازی تاکسی اینترنتی

برای راه اندازی تاکسی اینترنتی قبل از هر چیزی باید یه برآورد از هزینه ها داشته باشیم‌. البته در ابتدای کار هزینه معطوف به استخدام تیم تخصصی و اجرایی و ساخت اپلیکیشن هستش و کمی محدوده اما هر چی که به مراحل پایانی کار برسیم، هزینه راه اندازی تاکسی اینترنتی هم زیاد میشه. دقت کنید که در ابتدا تنها با اخذ مجوز از صنف و به کارگرفتن یه منشی و یه نظافتچی و تعدادی راننده می‌تونین کارتون رو شروع کنید. البته دقت داشته باشین که مدرک تحصیلی اونا نباید از دیپلم کمتر باشه.

 

سخن پایانی

راه اندازی تاکسی اینترنتی یه بیزینس و کسب و کار جدید و استثنایی هستش که می‌تونه خیلی زود رشد کنه و سودآوری بالایی داشته باشه. در کنار آن یه اپلیکیشن تاکسی اینترنتی به راحتی در دسترس مسافران قرار می‌گیره و کمک می‌کنه تا مشتریان بتونن به طور مرتب از خدمات شما استفاده کنند. نکته مهم و اساسی در راه اندازی این کسب و کار، سنجش بازار و شناسایی نیازها و رفتار مسافران به طور دقیق و جامعه.

 

 

کلیک کنید تا امتیاز شما ثبت شود
[کل : 3 میانگین: 4.7]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *